Podsumowanie półrocznych innowacyjnych zajęć logopedycznych
Funkcje prymarne, często występujące w słowniku logopedy, to aktywności w obszarze ustno-twarzowym, które poprzedzają rozwój mowy i artykulacji.
Do czynności tych należą między innymi: oddychanie,
gryzienie,
żucie,
połykanie,
mimika twarzy,
wyrażanie uczuć,
ziewanie,
czkawka,
kasłanie
chrapanie.
Dlaczego musimy brać czynności prymarne pod uwagę pracując nad wymową?
„Kluczem dla zrozumienia znaczenia czynności pokarmowych, picia i oddychania dla rozwoju mowy w aspekcie artykulacyjnym jest uznanie tezy, że mowa artykułowana rozwinęła się jako czynność wtórna w stosunku do funkcji biologicznych związanych z jamą ustną. Dla potrzeb artykulacji bowiem w procesie ewolucji człowiek wykorzystał czy też przystosował narządy, które biorą udział we wstępnej obróbce pokarmów i piciu oraz w oddychaniu. Z pewnością możemy zatem powiedzieć, że narządy te zyskały dodatkową specjalizację w postaci udziału w tworzeniu dźwięków mowy, ale ich pierwotna funkcja jest związana z fizjologicznymi czynnościami żucia i połykania, a także oddychania”.
D. Pluta-Wojciechowska
Jeśli zatem umiejętność danej funkcji przebiega nienormatywnie, w pracy nad głosem czy wymową, czasem konieczny jest duży krok wstecz.
W celu korekcji wady lub pozbycia się niedociągnięć i wydobyć dźwięki bez wysiłku, musimy cofnąć się do tego, jak przebiegają czynności prymarne, by wiedzieć np. co robi język przez większą część dnia i w nocy. Jak się zachowuje, gdzie leży, jak pracuje. Bo to ma znaczenie w sposobie naszej mowy.
Problemy nieprawidłowych umiejętności prymarnych możemy próbować rozwiązywać m.in. za pomocą TERAPII MIOFUNKCJONALNEJ, której elementy realizowane są w naszej placówce w formie innowacji logopedycznej.
Czym są zaburzenia miofunkcjonalne?
Terapia miofunkcjonalna, zgodnie ze swoim źródłosłowem (z greckiego myo – mięsień, z łacińskiego functio – czynność), ma na celu prowadzenie oddziaływań terapeutycznych zmierzających do normalizacji przebiegu funkcji biologicznych w obrębie narządu żucia.
Przedmiotem terapii miofunkcjonalnej są prawidłowe podstawowe czynności w obrębie narządu żucia, a więc baza motoryczna dla harmonijnego rozwoju mowy, prawidłowego kształtowania się łuków zębowych czy dróg oddechowych.
Stąd, w grupach przedszkolnych, prowadzone są w tym roku zajęcia logopedyczne mające na celu usprawniać bądź doskonalić wszystkie wyżej wymienione procesy zachodzące w jamie ustnej w ramach innowacji logopedycznej pod wspólnym tytułem:
„Logopedyczne wędrówki MIOtka”
Na zajęciach tych w przystępny i praktyczny sposób, dzieci dowiadują się czym są funkcje prymarne i jakie znaczenie odgrywa ich prawidłowość.
W MIOpodróży dzieciom towarzyszy MIOtek - przyznajmy stworek, specjalista od prawidłowego ułożenia języka w jamie ustnej😉